IFJÚSÁGKUTATÓ: A FACEBOOK TOVÁBBRA IS A LEGNÉPSZERŰBB INFORMÁCIÓFORRÁS

A közösségi médiából és az online sajtóból tájékozódnak a legfiatalabb választók, a családtagokat a televízió is előzi

A 18–21 éves korosztály leggyakrabban a Facebookon találkozik hírekkel, gazdasági, közéleti tartalmakkal – derült ki az Ifjúságkutató Intézet és a Társadalomkutató Kft. 2022. május és június között végzett reprezentatív kutatásából. A kutatás rámutat: bár az első szavazók elsősorban a közösségi médiából és az online sajtóból tájékozódnak közéleti kérdésekről, de a televízió szerepe továbbra is jelentős.

Az első szavazó korosztály bő fele (51 százaléka) legalább naponta találkozik közéleti hírekkel a legnagyobb közösségi oldalon, A TikTokot (30 százalék), az Instagramot (28 százalék) és a Twittert (25 százalék) harmaduk-negyedük használja tájékozódásra napi szinten. Az interneten négytizedük olvas híreket legalább napi rendszerességgel. Bő harmaduk (35 százalék) televízión néz, ötödük (19 százalék) rádión hallgat híreket ugyanilyen időközönként. Hírekkel foglalkozó online videókat negyedük (26 százalék), podcastokat ötödük (21 százalék) fogyaszt legalább naponta.

Az első szavazók harmada (32 százalékban) elsősorban a közösségi médiából szerez információkat politikai kérdésekben, 28 százaléka az online sajtót használja erre a célra. Mindez aligha meglepő, hiszen az eredmények szerint szinte a teljes korosztály (95 százalék) legalább napi rendszerességgel internetezik. Ötből egy megkérdezett tájékozódik elsősorban a televízióból, emellett még a családtagoktól informálódó fiatalok aránya jelentős (12 százalék). A fiataloknak csupán elenyésző hányada nyilatkozott úgy, hogy elsősorban barátoktól, ismerősöktől, rádióból vagy a nyomtatott sajtóból informálódik.

A kutatás eredményei rámutatnak, hogy a legfiatalabb szavazók körében a közösségi média az elsődleges információforrás közéleti, politikai témákban. A közösségi oldalak közül messze a Facebook a legelterjedtebb (89 százalék használja legalább napi szinten), amit a YouTube (60 százalék) és a TikTok (58 százalék) követ. Mindez azt mutatja, hogy Magyarországon a Facebook továbbra is jelen van a 18–21 évesek információfogyasztásában, de egyértelműen látszik az is, hogy az olyan újabb felületek, mint a TikTok komoly eléréssel bírnak a korosztályban.

A fiatalok által észlelt gazdasági, közéleti tartalmak tekintetében a Facebook vezet, ahol a megkérdezettek fele legalább naponta találkozik ilyen jellegű tartalmakkal, a második helyen a YouTube (28 százalék), míg a harmadik helyen a TikTok (24 százalék) van jelen. Összességében egy-egy közösségimédia-felületet használó fiatalok túlnyomó többsége valamilyen rendszerességgel, de találkozik hírekkel, gazdasági, közéleti tartalmakkal az általa használt felületeken.

A kutatást 1000 fő személyes (TAPI) megkérdezésével végezte az Ifjúságkutató Intézet a Társadalomkutató Kft. közreműködésével 2022. május-június hónapokban. A reprezentatív címlistát azon 18-21 éves fiatalok alkották, akik először vehettek részt az országgyűlési választásokon 2022. április 3-án.